Am deschis cartea lui Andrei Makine, Viața unui bărbat necunoscut, apărută
recent la Editura Polirom, pregătită să fac o călătorie în spații
franco-rusești, așa cum mă obișnuiseră mai toate cărțile acestui autor. Mă
fascinează amestecul de influența rusești și franțuzești, originile lui Andrei
Makine fiind elementul hotărâtor, cele care îi dozează această iubire deoptrivă
egală față de cele două spații, două culturi, două universuri. Cărțile lui
Makine amintesc, după primele fraze, de marea proză rusă și sovietică, au
simplitatea și firescul unui stil fără nimic căutat, fără nici un artificiu
modernist, fără piruete ascunse în fraze fără sfârșit.
Romanul începe domol, ca o simfonie a cărei primă mișcare nu lasă să se
simtă tumultul finalului: personajul principal, Șutov, un scriitor rus trăitor
în Franța, este brusc părăsit de iubita mult prea tânără. Zbucium, frământare,
debusolare și, dintr-o dată, impulsul eroului de a pleca în Rusia, la rădăcini,
în căutarea unei iubiri din tinerețe, din Leningradul anilor 1960. Timpul,
însă, nu a stat pe loc, cu atât mai puțin timpurile. Intreprinzătoarea femeie
de afaceri leningrădeană pe care o întâlnește nu mai are nimic din candoarea
fetei de odinioară, afacerile imobiliare și frenetica goană după bani nu-i lasă
nici măcar răgazul de a schimba două vorbe cu fostul iubit revenit din Franța.
Și aici, după andantele primei părți,
începe un allegro appassionato de
îndată ce intră în scenăpersonajul Volkov care iese din muțenia lui
inexplicabilă și își povestește viața oaspetelui din Franța. Un roman în roman.
Încep primele acorduri ale Simfoniei Leningradului. Este cea mai
răscolitoare și mai nemiloasă evocare a Blocadei Leningradului pe care am
citit-o până acum, transpunerea în pagini literare a acelor cumplite 900 de
zile în care splendidul oraș de pe Neva a fost izolat iar populația lui,
sortită pieirii, în timp ce Hitler plănuia banchetul festiv la Hotelul Astoria.
Nu i-a fost, însă, dat să-și serbeze victoria, leningrădenii au rezistat cu
prețul vieții a peste un milion de suflete. Printre ei și Volkov, pe atunci un
tânăr ce visa să devină cântăreț de operă, să cânte într-o zi în Rigoletto.
Într-o zi de vară a anului 1941, în 21 iunie, o cunoaște pe Mila. La o
cofetărie, bând ciocolată caldă și rămânându-le frișcă pe buze. Andante grazioso. A doua zi, toate
megafoanele din țară, de la Marea Neagră le Oceanul Pacific vor anunța că a
început ceea ce avea să fie pentru ruși Marele Război pentru Apărarea Patriei. Cei
doi devin parteneri de scenă, cântă în operte franțuzești (cum altfel?) iar
viața lor se desfășoară încă în tempo de cantabile
con moto, sub semnul refrenului „Ție, iubito, îți voi împărtăși visu-mi...”
Blocada Leningradului începe odată cu primele semne ale toamnei. Începe
drama acestui oraș orgolios, cel mai orgolios oraș al Rusiei. Avea toate
motivele să fie plin de orgoliu. Orașul intră în agonie. Agonizează și
monumentele, și locurile lui de mare răsunet: Catedrala Sf. Isaac, Amiralitatea
cu fleșa ei îndrăzneață, fortăreața Petropavlovsk, insula Vasilievski și
Palatul de Iarnă. Populația este supusă exterminării lente, spectrul morții
devine prezență cotidiană pentru fiecare, dar începe o mișcare de rezistență de
un eroism cutremurător, în pofida faptului că Leningradul s-a transformat
într-un „cimitir infinit de case în care, zi de zi, mii de inimi încetau să mai
bată”.
Dar nici foamea, nici frigul crâncen, nici lupta zilnică cu o moarte
insidioasă nu-i țin pe leningrădeni departe de sălile de spectacol care, deși
înghețate, își așteaptă publicul în fiecare seară. Volkov și Mila cântă și ei
în spectacole date la concurență cu moartea care pândea din toate direcțiile,
cu artiști sleiți de puteri, dar plini de însuflețire și imuni la adierea
morții, cu drame personale care însă nu se ghicesc. Iar publicul, vlăguit și
incapabil să aplaude, se înclină cu o admirație tristă în fața tinerilor
artiști care le hrănesc speranțele: „Nu se aplauda. Prea slăbiți, cu mâinile
înghețate vârâte în mănuși, spectatorii se înclinau ca să le mulțumească
actorilor. Această recunoștință tăcută era mai mișcătoare decât ar fi putut fi
orice ovație. ”
Trupa de artiști cântă și pentru ostașii ce luptă pe frontul Leningradului,
acolo unde moartea „lovea între două cuvinte schimbate în tranșee”. Scenele de pe front par capricii de Goya,
autorul le și numește capricii, este un allegro
martiale dramatic și crud. Cei doi iubiți își pied urma. Volkov face tot
războiul, de la Stalingrad la Kursk și, în final, Berlin. La eliberare e
complet cărunt. O caută pe Mila. Regăsirea e amestec de dulce și amar pentru că
povestea Milei este terifiantă: în timpul Blocadei a luat la ea acasaă 16 copii
ai căror părinți muriseră de foame și a început să lupte pentru viața lor. Cu
orice preț. Iar prețul a fost pe cât de imens, pe atât de dureros, pentru că
Mila obține alimentele de la soldați cu prețul propriului ei trup. O altă Boule de suif, peste ani și peste
spații.Ca și acolo, lumea o judecă și o condamnă. Conțtința ei e, însă, curată:
copiii au supraviețuit celor 900 de zile ale Blocadei. Vivace con brio.
Cei doi nu se mai despart, se instalează într-o căsuță, pe malul apei,
aproape de locul unde cântaseră în momentul acelei sângeroase bătălii. Ea predă
muzică într-o școală, el lucrează ca factor poștal. Bucuria de a fi din nou
împreună pare a nu fi știrbită de nimic, viața merge înainte, cei doi vor să
aducă acasă niște copii orfani de care să se ocupe. Andantino semplice. Pâmântul din jurul casei lor e plin de urmele
războiului: căști, pistoale, cartușiere, carnete cu însemnări, fragmente de
mantale. Le strâng cu grijă și le duc la ceea ce devenea deja
Muzeul Blocadei. Dar absurdul care domina societatea sovietică le mistuie și viețile lor: deportare, despărțire, moarte. Sunt arestați și aruncați în două camioane care pleacă în două direcții diferite din nesfârșita Siberie. Apucă să-și smulgă promisiunea făcută de fiecare că vor privi seară de seară cerul și vor fi împreună în gând. Adagio lamentoso. Nu se vor mai vedea niciodată. El va supraviețui, se va ocupa de educația muzicală a unor copii orfani, handicapați, dar va refuza să mai vorbească vreodată. Până în ziua în care, în apartamentul comun din care trebuie să plece, va da peste acest francez-rus venit în Leningradul devenit St. Petresburg să-și caute o iubire iluzorie și în fața căruia își deschide sufletul. Iar francezul-rus Șutov se întoarce la Paris luând în suflet povestea de dragoste și moarte a prietenului său de o zi. Allegro con anima.
Muzeul Blocadei. Dar absurdul care domina societatea sovietică le mistuie și viețile lor: deportare, despărțire, moarte. Sunt arestați și aruncați în două camioane care pleacă în două direcții diferite din nesfârșita Siberie. Apucă să-și smulgă promisiunea făcută de fiecare că vor privi seară de seară cerul și vor fi împreună în gând. Adagio lamentoso. Nu se vor mai vedea niciodată. El va supraviețui, se va ocupa de educația muzicală a unor copii orfani, handicapați, dar va refuza să mai vorbească vreodată. Până în ziua în care, în apartamentul comun din care trebuie să plece, va da peste acest francez-rus venit în Leningradul devenit St. Petresburg să-și caute o iubire iluzorie și în fața căruia își deschide sufletul. Iar francezul-rus Șutov se întoarce la Paris luând în suflet povestea de dragoste și moarte a prietenului său de o zi. Allegro con anima.
Închizi cartea și ai tendința să te întorci la prima pagină, să reiei pe
îndelete firul, să citești și să nu uiți nimic. Așa cum a spus, atât de simplu
și de cutremurător, poeta Olga Bergholț, martoră și cronicară a Blocadei: Nimeni nu e uitat, nimic nu s-a uitat.
...Și e bine să nu uităm.
Denisa TOMA
No comments:
Post a Comment